על משחק משחקיות ומה שבניהם
הכוחות המרפאים במשחק
פעמים רבות שואלים אותי הורים לילדים המתעניינים בטיפול, מה אתם עושים? ואני עונה בפשטות: בעיקר משחקים :)
כאשר אני עובדת עם ילדים בגיל הרך (בני 3-10), עיקר העבודה היא במשחק. הילד משחק, יוצר באומנות ודרך המשחק עולים תכנים מעולמו הפנימי. הילדים מדברים בשפה של המשחק – כך הם מתקשרים.
והנה כמה תיאורטיקנים ודעותיהם על המשחק:
"כאשר אתה נכנס לעולמו הפנימי של הילד דרך הדלת הקדמית של משחקו, אתה מגלה משהו על החדרים הפנימיים של ליבו ונפשו – המקום שבו הוא באמת גר" (מייק ומיט).
"צורת הביטוי העצמי הטבעית של ילד היא משחק ולכן ניתן להשתמש בו כאמצעי לתקשורת עם ילדים וכאמצעי גישה לעולמו הלא מודע. דרך המשחק הילד חוקר את תחושותיו וחרדותיו ויכול לשלוט בהם באמצעות ביטויין ועיבודן של הפנטזיות" (מלאני קליין).
"למשחק (game) ערך מרכזי בבריאות הנפשית של האדם והוא טיפולי בפני עצמו. המשחק הוא גשר דו כיווני בין העולם הפנימי לעולם החיצוני ומתרחש בו זמנית בעולמו הפנימי והחיצוני של הילד" (וינקוט).
הכוחות המרפאים במשחק:
ביטוי עצמי – המשחק מאפשר לילד להביע מחשבות ורגשות יותר טוב מאשר במילים, באופן מורחק ובטוח.
גישה ישירה לתת המודע – דרך השימוש בחומרים וצעצועים הילד חושף קונפליקטים לא מודעים דרך מנגנוני הגנה: השלכה, התקפה והסמלה. ואלה נותנים אפשרות לאינטגרציה למאווים ודחפים לא מודעים.
אבריאקציה – שחרור רגשות מודחקים דרך המשחק. הילד חי מחדש ומשחזר אירועים משמעותיים וטראומתיים וכך חש שליטה וכוח.
קתרזיס – שחרור של תגובה רגשית שהודחקה.
רגש חיובי – כשילדים משחקים וצוחקים יש שחרור אנדורפינים, הם פחות חרדים עצובים ולחוצים.
סובלימציה – תיעול דחפים לא מקובלים לפעילות חליפית.
התקשרות ובניית היחסים – הקשר עם המטפל שנמצא יחד, מגלה עניין ונהנה, שניהם במרחב משותף שבו ישנה קבלה עמוקה.



